چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم؟

دلایل متعددی وجود دارد که بخواهیم خریدمان را از فروشگاه های مجازی انجام دهیم، اما اعتماد به فروشگاهی که ماهیت فیزیکی ندارد مسئله مهمی است زیرا ما دسترسی به یقه فروشنده نداریم تا در صورت عدم دریافت کالا یا نارضایتی بتوانیم با چند عدد مشت آبدار پیگیری کنیم!

در این مقاله قراره طی چند گام اطلاعات ضروری فروشگاه های اینترنتی را بررسی میکنیم تا بتونیم با خیال آسوده خریدمان را انجام دهیم، زود قضاوت نکنید و به تمامی جملات نوشته شده دقت نمایید.

 

1. بررسی نماد الکترونیکی (اینماد) سایت

نماد الکترونیک یک نشانه اعتبار است که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک به وب‌سایت‌های احراز هویت شده داده میشود. در واقع وب‌سایت‌هایی که موفق به دریافت این نماد شده‌اند، ملزم به رعایت استانداردها و قوانین مربوط به فروشگاه‌های آنلاین هستند. برای حفظ اعتبار خود و نگهداری از نماد الکترونیک، این فروشگاه‌ها باید به مشتریان خود پاسخگو باشند و هرگونه مسئله یا شکایتی را به درستی رفع کنند.

 

اعتماد به وب سایت فروشگاهی

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم

بررسی نماد الکترونیک یکی از راه‌های کمک‌کننده در شناسایی فروشگاه‌های قابل اعتماد است. برای بررسی نماد، می‌توانید بر روی آن کلیک کنید تا به صفحه اطلاعات وب‌سایت و مالک آن دسترسی پیدا کنید. در هنگام بررسی نماد الکترونیک، ابتدا فیلترشکن یا vpn خود را خاموش کرده و سپس روی لوگوی اینماد کلیک کنید (در غیر اینصورت احتماد دارد وارد سامانه نشوید)

 

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم

1. به آدرس سایت اینماد دقت نماید:   trustseal.enamad.ir

2. مطمئن شوید که آدرس صفحه سایت با آدرس نوشته شده در سایت اینماد یکسان است، این کار باعث می‌شود تا مطمئن شوید که در حال مشاهده صفحه وب اصلی هستید و به یک صفحه تقلبی منتقل نشده‌اید.

3. در قسمت سوابق عملکرد کسب و کار یک بخش با نام مغاییرت از دستورالعمل وجود که عبارت نوشته شده صرفا معنای خارچ شدن از چهارچوب بخشنامه سامانه اینماد است، برای مثال فروش دخانیات یا کالا های ممنوعه به عنوان مغاییرت از دستورالعمل در این قسمت درج میشود. بسیاری از فروشگاه ها به خاطر حساسیت سامانه در این قسمت دارای سابقه هستند.

4. بخش سوابق پاسخگویی به شکایات مهمترین قسمت این صفحه است که تعداد شکایت هایی که پاسخ داده نشده است قابل مشاهده است. این بخش نشان دهنده پیگیری فروشگاه در قبال مشتریان است.

تاریخ اعتبار اینماد هم حائز اهمیت است اما در صورتی که تاریخ آن تمام شده باشد شما نمیتوانید روی لوگوی قرارداده شده در سایت کلیک کنید و روی لوگوی اینماد یک نوشته مبنی بر این موضوع اضافه میشود.

تعداد ستاره های اینماد چندان اهمیتی ندارد تنها این نکته قابل توجه است که نماد بدون ستاره بصورت مقطعی اعطا میگردد و فروشگاه های کوچک با فروش پایین این نماد را دریافت میکنند، به جز تعداد محدودی از فروشگاه های اینترنتی اکثر سایت ها دارای نماد یک ستاره هستند.

نکته: در صورتی که پرسش یا مشکلی در سفارش خود داشتید بهترین و سریع ترین راه تماس و ارتباط با شماره های فروشگاه است. گاهی اوقات به دلایل مختلفی ممکن است فروشنده پاسخگوی شما نباشد، در این موقع بهتر است مقداری صبور باشید و در روز بعد طی ساعت کاری با آن ها تماس بگیرید.

 

2. بررسی امنیت دامنه یا همان SSL

SSL یا Secure Sockets Layer یک پروتکل امنیتی است که برای ایجاد ارتباط امن بین کاربران و سرورها در شبکه‌های اینترنتی استفاده می‌شود تا هرگونه دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربر توسط سوء استفاده کنندگان متوقف شود. اگر خرید یا معامله بسیار ارزشمندی دارید توصیه میشود به این مورد توجه نمایید و در خرید های اینترنتی خود از رمز پویا استفاده کنید.

 

3. بررسی روش های پرداخت

در کشور ما معمولا تسویه فروشگاه های اینترنتی به چند روش زیر انجام میشود:

  1. تسویه قبل از ارسال کالا و پرداخت با درگاه های پرداخت و پرداخت یار (زرین پال، پی پینگ و…)
  2. تسویه قبل از ارسال کالا و پرداخت از طریق کارت به کارت
  3. تسویه در هنگام دریافت مرسوله و پرداخت توسط کارتخوان

برخی از سایت ها یا فروشگاهی که نماد اعتماد ندارند امکان دریافت هزینه بسته را درب منزل محیا میکنند، بنظر قابل اعتماد تر هستند اما با این وجود شما تا بعد از پرداخت نمی دانید چه چیزی درون جعبه است و اگر میخواهید سرتان کلاه نرود بهتر است قبل از پرداخت جعبه مرسوله را باز کرده و از دریافت محصول خود مطمئن شوید.

شاید برایتان سوال شود که چرا همه فروشگاه ها پرداخت درب منزل ندارد؟

  • این خدمات به اسم COD شناخته میشود و برای استفاده از این سرویس در پست دولتی باید مرسولات تحویل اداره مرکزی داشته شود که این امکان برای همگان مقدور نیست، شرکت های پست خصوصی این موضوع را به سادگی انجام میدهند و خدمات بسیار خوبی هم دارند اما هزینه های گزافی را برای مشتری به ارمغان می آورد و باعث عدم رضایت خریدار میگردد.
  • هنگام تسویه مشتری با سرویس پرداخت در محل، مبلغی از تراکنش به عنوان کارمزد پست دریافت میشود.
  • در این سرویس بطور میانگین از هر 10 نفر، 1 نفر در زمان دریافت بسته حضور ندارد و موجب هزینه رفت و برگشتی کالا برای فروشنده میشود، بسیاری از فروشگاه های اینترنتی بخاطر قیمت های رقابتی و حاشیه سود بسیار پایین نمیتواند متحمل این ضرر شوند.

بطور کلی پرداخت در محل با شرط این که فروشگاه مجوز فعالیت داشته باشد به نفع خریدار نیست زیرا فروشنده مجبور است برای کالا قیمت بالاتری بابت جبران هزینه های گفته شده دریافت کند.

 

متداول ترین روش پرداخت در فروشگاه‌های اینترنتی، پرداخت توسط درگاه های پرداخت اینترنتی است. دریافت درگاه پرداخت مستقیم بانکی به سادگی امکان پذیر نبود و فروشگاه بعد از ارائه و احراز مدارک هویتی و کسب و کار خود میتواند از این درگاه استفاده کند.

فروشگاه در صورت تخلف یا شکایت مشتری مورد پیگرد قرار میگردد و تمامی امتیازت از وی سلب میشود. با در نظر گرفتن یک موضوع ساده بسیاری از نگرانی های شما در پرداخت اینترنتی برطرف خواهد شد، توجه نمایید که سایت های اینترنتی وقت و هزینه زیادی بابت طراحی، توسعه، نگهداری و تولید محتوا میکنند یا در ساده ترین حالت حتی اگر تمامی محتوای سایت کپی هم که باشد، همچنان هزینه و وقت قابل توجهی صرف آن شده است. اکنون از خود بپرسید چرا فروشگاهی که مجوز های کسب و کار خود را دریافت کرده باید بخواهد اقدام به کلاه برداری کند تا تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد؟

همچنین این شیوه پرداخت، همچون یک حساب امانی عمل می‌کند که به شما این اطمینان را می‌دهد که در صورت پرداخت وجه و عدم رضایت از محصول خریداری شده و یا عدم دریافت آن یا ایجاد هرگونه مشکلی، وجه پرداختی خود را بازپس خواهید گرفت. با استفاده از روش پرداخت آنلاین، شما نگران هزینه‌های بالقوه در کالای خود نخواهید بود و با خیال راحت، محصول خود را درب منزل تحویل خواهید گرفت.

اعتماد به وب سایت فروشگاهی

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم

پرداخت آنلاین محصولات در سایت فروشگاهی از طریق درگاه الکترونیکی، یکی از روش‌های مدرن و راحت برای خریداران است. این روش، به خریداران امکان می‌دهد تا به راحتی و با اطمینان از امنیت تراکنش، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. یکی از مزایای اصلی پرداخت آنلاین محصول، صرفه‌جویی در زمان است. با استفاده از پرداخت آنلاین، خریداران نیازی به حضور حضور فیزیکی در فروشگاه ندارند و می‌توانند به راحتی و در هر زمانی که بخواهند، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند. همچنین، با استفاده از درگاه الکترونیکی، تمام مراحل پرداخت به صورت خودکار و بدون نیاز به دخالت دستی انجام می‌شود که باعث سرعت بالاتر در روند خرید و پرداخت محصولات می‌شود.

 

 

پرداخت آنلاین محصولات باعث کاهش هزینه‌های فروشگاه‌ها نیز می‌شود. با استفاده از پرداخت آنلاین، نیاز به استخدام نیرو در بخش صورتحساب و پرداخت کمتر می‌شود و همچنین، هزینه‌های حمل و نقل نقدی نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، فروشگاه‌ها قادر خواهند بود تا قیمت مناسب‌تر و رقابت‌پذیرتر را به خریداران ارائه داده و باعث جذب بیشترین تعداد خریداران شوند. با توجه به مزایای فوق، استفاده از پرداخت آنلاین محصولات در سایت فروشگاهی از طریق درگاه الکترونیکی، گام بسیار موثر و مناسب برای تسهیل فعالیت‌های تجاری است. با استفاده از این روش، خریداران قادر خواهند بود تا به راحتی و با اطمینان کامل، محصولات مورد نظر خود را خریداری کنند و فروشگاه‌ها نیز قادر خواهند بود تا کسب و کار خود را گسترش داده و در بازار رقابت کسب و کار، جایگاه مناسب و پایدار بسازند.

 

گذینه دیگر پرداخت روش کارت به کارت است و توصیه میشود تنها در صورتی از این روش استفاده نمایید که نسبت به فروشگاهی که قصد خرید از آن را دارید اعتماد داشته باشید، تخلف یا کلاه برداری های این روش هم قابل پیگیری است اما سختی و پیگیری بیشتری دارد. بعضی از سایت ها در کنار درگاه پرداخت این گذینه را هم به شما پیشنهاد میدهند تا در صورت بروز خطا در سامانه درگاه پرداخت بتوانید سریع تر سفارش خود را تکمیل نمایید که اگر فروشگاه دارای مجوزات لازم باشد استفاده از آن هم میتواند مطمئن باشد.

 

4. بررسی درگاه های پرداخت معتبر

قبل از اینکه در مقاله چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم به معرفی درگاه های پرداخت معتبر بپردازیم، باید گفت که سایت شاپرک یکی از بستر های بسیار کاربردی و محبوب برای انجام پرداخت می باشد که می توانید با اعتماد کامل و خیال راحت، خرید خود را انجام دهید. درگاه های پرداخت به عنوان یکی از ابزارهای حیاتی در جهان امروز، نقش بسیار مهمی در فعالیت های تجاری آنلاین دارند.

این درگاه ها، امکان پرداخت آنلاین به مشتریان را فراهم می کنند و به آنها این امکان را می دهند تا به راحتی و با اطمینان بیشتر، تراکنش های خود را انجام دهند. در ایران نیز، با توجه به رونق تجارت الکترونیک و رشد روزافزون فروشگاه های آنلاین، درگاه های پرداخت معتبری وجود دارند که به کاربران عزیز این امکان را می دهند تا با اعتماد به فروشگاه اینترنتی، تراکنش های خود را انجام دهند. در ادامه به برخی از درگاه های پرداخت معتبر ایرانی می پردازیم:

1. زرین پال: یکی از قدیمی ترین و معتبرترین درگاه های پرداخت در ایران است. زرین پال با ارائه خدمات متنوع و قابل اعتماد، به تجاران این امکان را می دهد تا با سادگی و سرعت بالا، تراکنش های خود را انجام دهند.

2. پارس پال: این درگاه نیز یکی از پر استفاده ترین و معتبرترین درگاه های پرداخت در ایران است. با استفاده از پارس پال، تجاران می توانند به صورت آسان و سرعت بالا، تراکنش های خود را انجام دهند.

3. بانک ملت: بانک ملت نیز به عنوان یکی از بزرگترین بانک های ایران، درگاه پرداخت خود را به تجاران ارائه می دهد. با استفاده از این درگاه، تجاران می توانند به راحتی و با قابلیت های منحصر به فرد، تراکنش های خود را انجام دهند.

4. بانک سامان: بانک سامان نیز یکی دیگر از بانک های بزرگ و معتبر در ایران است که درگاه پرداخت خود را به تجاران ارائه می دهد. با استفاده از سامان، تجاران می توانند به راحتی و با سادگی، تراکنش های خود را مدیریت کنند.

به طور کلی، درگاه های پرداخت معتبر ایرانی با استفاده از فن آوری های بروز و قابل اعتماد، به تجاران کمک می کنند تا با سادگی و سرعت بالا، تراکنش های خود را به صورت آنلاین انجام دهند. با استفاده از این درگاه ها، تجاران قادر خواهند بود تا با آسودگی خاطر، فروش خود را گسترش داده و به رشد و پیشرفت در عرصه تجارت الکترونیک دست یابند.

 

 

5. تایید سفارش، ارسال کالا و دریافت کد رهگیری

بطور معمول شما وقتی خریدی از سایت های اینترنتی انجام میدهید بلافاصله بعد از خرید یا طی 48 ساعت از طرف فروشنده یک پیامک مبنی خرید موفقیت آمیز خود دریافت خواهید کرد، در غیر این صورت بهتراست با پشیبانی فروشگاه تماس بگیرید و همچنین احتمال دارد پیامک به دست شما نرسیده باشد یا خط ارسالی پیامک فروشنده در لیست سیاه شما یا مخابرات باشد.

 

بازه ارسالی مرسوله شما و دریافت کد رهگیری مرسوله ممکن است تا یک هفته زمان ببرد. هنگاهی که شما سفارشی را ثبت میکنید، فروشگاه در همان لحظه در انتظار کالای شما نبوده و پروسه مشخصی دارد. معمولا فروشگاه ها روزانه لیست سفارشات روز پیشینشان را برای انبار ارسال میکنند و پس جمع آوری کالای شما باید توسط کارشناس فنی تست شود، بعد از آن کالای شما بسته بندی میگردد و برای کاهش هزینه های ارسال معمولا یک روز در میان کالاها به اداره پست تحویل داده میشوند.

چگونه به فروشگاه های اینترنتی اعتماد کنیم

دفترپستی نمیتواند تمام نیرو های خود را برای ارسال مرسوله های فروشگاه بکار گیرد و باید در کنار انجام درخواست دیگر ارباب رجوع ها این کار را انجام دهد، به همین علت اکثر فروشگاه ها لیست کد های مرسولات خود را در مراجعه بعدی دریافت میکنند.

فروشنده پس از دریافت کد های رهگیری باید بادقت اعداد 20 الی 24 رقمی مرسوله را وارد سامانه نماید و احتمال دارد نتواند همه کدها را طی همان روز وارد کند، پس انتظار نداشته باشید کد رهگیری مرسوله شما چند ثانیه بعد از خرید پیامک شود! این توضیحات را گفتیم تا آگاهی بهتری نسبت به فعالیت های فروشنده داشته باشید. فروش اینترنتی همانند فروش حضوری نیست که مشتری انتخاب و خرید کند و دریافت کالا همان لحظه انجام شود، اگر پس از یک هفته کالا یا کد رهگیری مرسوله خود را دریافت نکردید حتما با پشتیبانی فروشگاه تماس بگیرد.

 

 

6. پشتیبانی فروشگاه

راه های ارتباط با فروشگاه ،مدت زمان و کیفیت پاسخگویی را بررسی کنید. در فروشگاه های مجازی پل های ارتباطی متداول شامل پیام مستقیم در پلتفرم فروشگاه، تماس تلفنی، چت در شبکه های پیام رسان مانند واتساپ و ایمیل است که به ترتیب اولویت بالاتری دارند. معمولا فروشگاه های فعال در روز های کاری و ساعات کاری یعنی 8:00 الی 17:00 طی کمتر از یک ساعت پاسخگوی مشتریان هستند. با پشتیبانی قوی و سریع فروشگاه شما در صورت وجود هر گونه مشکل به سرعت برطرف خواهد شد و نیاز پیگیری های مداوم شما نخواهد بود.

 

 

7. شرایط مرجوعی کالا
بهتر است شرایط بازگشت کالا را از قسمت خط مش یا سیاست های فروشگاه مطالعه نمایید، بسیاری از سرویس‌های فروشگاهی دارای سرویس بازگشت هزینه هستند. معمولا مشتریان میتوانند کالا را تا 7 روز کاری بازگرداند، بهتر است قبل از خرید کالا با فروشگاه صحبت نمایید و مطمئن شوید که محصول خریداری شده مشخصات مورد نظر شما را دارد.

 

 

جمع بندی

برای اعتماد به فروشگاه اینترنتی باید به دنبال نشانه‌های مجوز رسمی، شرایط پرداخت، شرایط ارسال کالا و سرویس‌های پشتیبان باشید. در صورت رعایت این موارد، خرید آنلاین به گسترده‌ترین شکل خود لذت بخش خواهد بود و شما به راحت‌ ترین شکل خود راضی خواهید شد. امیدواریم توانسته باشیم در این مقاله، نحوه اعتماد به فروشگاه اینترنتی را به شما عزیزان آموزش داده و باعث انتخاب فروشگاه اینترنتی صحیح برای کاربران محترم شده باشیم.

 

اشتراک گذاری

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

مطالب مرتبط

فهرست
سبد خرید0
هیچ محصولی در سبد خرید وجود ندارد!
ادامه خرید
0
برای مخفی کردن نوار مقایسه خارج از نوار کلیک کنید
مقایسه